Er zijn bijzondere situaties die van invloed kunnen zijn op de Uitstelregeling belastingconsulenten. Onderstaand worden diverse situaties toegelicht. Wanneer u op een situatie klikt, wordt de beschrijving getoond.
Een nieuwe cliënt is een cliënt die zich na 1 april 2021, maar vóór het ontvangen van een aanmaning tot het doen van aangifte bij u meldt. Voor deze nieuwe cliënten kunt u uitstel aanvragen via Fiscaal-online.nl.
Wilt u oude cliënten van uw uitstellijst verwijderen? Sinds de uitstelregeling 2020 is het ook mogelijk om cliënten digitaal af te melden. Dit kunt u eenvoudig aangeven binnen Fiscaal-online.nl
In de uitstelverzoeken kunt u korte en gebroken boekjaren meenemen. Dit kan met een softwarepakket, waaronder Fiscaal-online.nl. Volgens de richtlijnen wordt er 5 maanden uitstel verleend voor de boekjaren die niet eindigen op 31-12. Eindigen de boekjaren wel op 31-12, dan krijgt u uitstel. Van de korte en gebroken boekjaren krijgt u per BSN/sofinummer of RSIN/fiscaal nummer individueel bericht. Deze boekjaren tellen niet mee voor uw inleverschema.
Heeft u te maken met lange boekjaren? Ook hiervoor kunt u uistel aanvragen.
Lukt het u door overmacht niet de aangiften vóór de vastgestelde datum in te leveren? Dan kunt u met een gemotiveerd verzoek bijzonder uitstel aanvragen.
Overmacht ontstaat bijvoorbeeld bij:
Er is géén sprake van overmacht bij:
Incidenteel uitstel is mogelijk als uw cliënt zich begeeft in een situatie van overmacht. U kunt incidenteel uitstel krijgen wanneer u bijvoorbeeld afhankelijk bent van informatie uit het buitenland. Kortom, het moet gaan om een van de volgende situaties:
Wilt u bijzonder of incidenteel uitstel aanvragen? Op de website van de Belastingdienst vindt u het formulier Aanvraag Bijzonder of incidenteel uitstel aangiften belasting consulenten. Stuur dit formulier naar de Belastingdienst/Oost, team CVU.
Loopt u een achterstand op van meer dan 5% van het totale aantal aangiften dat u in de voorafgaande inleverperiode moest inleveren? Dan krijgt u een eerste waarschuwing. Daarin staat wat de gevolgen zijn als u de achterstand niet wegwerkt.
U moet de achterstand wegwerken vóór de volgende peildatum. Binnen twee perioden (maanden) na de peildatum moet de achterstand zijn ingelopen.
Werkt u uw achterstand weg vóór de volgende peildatum, maar loopt u op een volgende peildatum opnieuw een achterstand op van meer dan
5% van het totale aantal aangiften dat u in de voorafgaande inleverperiode moest inleveren? Dan krijgt u meteen een tweede waarschuwing.
Werkt u na de eerste waarschuwing uw achterstand niet weg vóór de volgende peildatum? Dan krijgt u een tweede waarschuwing. Bij de tweede waarschuwing wordt gevraagd om de BSN/sofinummers en RSIN/fiscale nummers op te geven van de aangiften die u voor een uiterste datum gaat inleveren.
Hebt u een aanwijzing gekregen en is uw achterstand nog steeds niet weggewerkt? Dan kan de Belastingdienst aanvullende voorwaarden stellen voor gebruik van de uitstelregeling. Levert u een aangewezen aangifte niet op tijd in, dan ontvangt uw cliënt eerst een herinnering en vervolgens eventueel een aanmaning. Uiteindelijk kunt u als belastingconsulent definitief uitgesloten worden van deelname aan de uitstelregeling. Bent u niet in staat de aangiften vóór 1 mei 2019 in te leveren, neem dan direct contact op met de Belastingdienst.